BoldogságNot Only For Sexagenarians

Önimádat helyett empátia? 2.rész

2019-11-14 11:34:23

„Képzelhető-e nagyobb csoda, mint hogyha egy pillanatra egymás szemével nézhetnénk a világot”

Henry David Thoreau

Az empátia kifejlesztésének fontos állomása a nézőpont-váltás. „Meg kell keresni azokat a pillanatokat, amikor segíthetünk a gyerekünknek megérteni, hogyan hatnak tettei másokra, hogyan fejlesszük empátiáját, hogy a jövőben a segítségünk nélkül is képes legyen helyesen cselekedni.” Sajnos a nézőpont-váltást fegyelmezés is kiséri, amikor a gyerek nem vette figyelembe a másik érzéseit. Borba nem tartja követendőnek az empátia-építés szempontjából az elfenekelést, a kiabálást, az elkülönítést és a jutalmazást sem.

Akkor hogyan állítsunk fel határokat?

A tudomány – szerencsére - több választ ad erre:

Érthetően magyarázzuk el a gyereknek, hogy viselkedése miért volt bántó. Tegyük hozzá, hogy „Szeretném, ha kedvesen viselkednél másokkal. Most mit teszel, hogy a barátod jobban érezze magát?”

Csalódottságunkat fejezzük ki, ne a haragunkat! „Soha többé nem akarok ilyen szavakat hallani! Ez nem te vagy!” vagy „Csalódtam a viselkedésedben.”

A másik bőrébe-bújáshoz jó módszer a szerepcsere. Egy igen szemléletes példa:

A 12 éves Ken este jócskán késve érkezett haza, anélkül, hogy telefonált volna. Apja arra, invitálta, hogy üljön le a székébe, és gondoljon arra, hogy órák óta az óráját nézegeti, sötét van, késő van, és nem tudja, hol van a fia. Milyen gondolatok járnak a fejében? A fiú bocsánatot kért, és soha többé nem késett telefonálás nélkül. Vagy

„Képzeld el, egy tornádó elvitte egy kisfiú otthonát. Mire gondolsz az ő helyében? Mire van szükséged? Mit tehetünk?”

A figyelmetlenségek „visszacsinálása”

Pl. ilyen mondatokkal: „Próbáld meg újra, de most gondolj arra, hogy érezné magát a csapatod, ha az egyik tag cserbenhagyná” vagy „Kérdezd meg újra, de úgy, hogy most nem bántasz meg.”

Az olvasás, mint az empátia eszköze

A digitális bennszülöttek nem szeretnek olvasni, legfeljebb a képernyőn. Ez rossz hír! Az olvasás inspirálhat, megoldást kínálhat problémáinkra, nyitottabbá tehet mások megértésére. És nem mindegy, hogy mit olvasunk! Az ismeretterjesztő mű hasznos ugyan, de korántsem erősíti azon képességünket, hogy el tudjuk képzelni, hogyan gondolkoznak, éreznek mások. A Borba által ajánlott „Ne bántsátok a feketerigót!” vagy a „Malac a pácban”  könnyeket csal a gyerek szemébe, de tapasztalatból tudom, hogy „A Pál utcai fiúk” vagy a „Légy jó mindhalálig” is érzékenyebbé teszi kis olvasóikat.

Az empátia gyakorlása

Az empátia gyakorlásához az önkontroll fejlesztésére is szükség van.

Melyek az akadályozó tényezők?

A kezeletlen stressz, a szorongás vakká teszi az embert mások érzelmeire. A lazítás, a stressz-kezelés elengedhetetlen ahhoz, hogy ezt a feldúltságot kezelni lehessen.

Az erőszak dicsőítése a TV-ben, a közösségi oldalakon nagyon-nagyon káros. „Az agresszió látványa az agyukat is megváltoztatja. Az agyi vizsgálatok kimutatták, hogy ha egy hétig erőszakos videójátékokkal játszanak, akkor még azoknak a gyerekeknek is, akik általában nem szoktak ilyesmivel játszani, csökken az agyi aktivitása az érzelmekért és az összpontosításért felelős agyi területeken.”

A rosszul viselkedő szülők

A felnőttek indulatkezelése ráragad a gyerekekre. A rossz példa éppoly ragadós, mint a jó. Próbáljuk kontrollálni viselkedésünket akár mennyire is fáradtak vagyunk!

A figyelem-megosztás kora

Amikor a gyerekek a telefonjaikra, Facebook üzeneteikre koncentrálnak, akkor nem hangolódnak rá az emberekre. „Ha nem épül ki az a neurális körük, amelyre koncentrált figyelemre van szükség, akkor gondot okozhat nekik az érzelmeik kordában tartása és az empátia.”

Az önkontroll fejlesztés eszközei

A mindfulness (Élj tudatosan az adott pillanatban!) – sokat segíthet. A gyermekünk stresszkezeléséhez tegyük meg az alábbi lépéseket:

Azonosítsuk a testi tüneteket! Az arcpír, az ökölbe szorított kéz, a szívdobogás, a felgyorsult légzés jelzi az idegesség kezdetét.

Hozzunk létre egy nyugodt sarkot, ahol a család bármelyik ideges tagja megnyugodhat! Jó szolgálatot tehet pl. a babzsák fotel, egy nagy, kényelmes párna, plüss állatok, MP3 lejátszó nyugtató zenével.

Fontos: A hely a gyerekek megnyugtatását és ne megbüntetését szolgálja!

Légzés, csak úgy! Egyszerű légzéstechnikát alkalmazva pl. a lazítósarokban próbáljunk csak be- és kilégzésünkre összpontosítani. A kilégzés legyen kétszer hosszabb. Magyarázzuk el, hogy ez megnyugvást hoz. Tanítsuk meg a hasi légzést! Naponta párszor gyermekünkkel együtt végezzük.

Zárszó

Mire jó az empátia?

Az alábbiakat segíti:

  • a társas együttműködést,
  • elfogadni a különbözőségeket,
  • érzelmi kötődés kialakítását,
  • a nehézségek kezelését,
  • kiállást, bátorságot, erkölcsi tartást kiépíteni.

És nem utolsó sorban segít kiegyensúlyozott, sikeres, boldog emberré válni.

Néhány vidám, segíteni vágyó, empatikus ember fotójával zárom cikkemet:


 megértés, empátia, segítés


 

DrKónya Judit


Sixties.hu