BoldogságNot Only For Sexagenarians

Önimádat helyett empátia? 1.rész

2019-11-08 08:47:54

„A gyerek élete egy olyan papírlap, amelyen minden arra járó rajta hagyja a nyomát”

kínai közmondás

A posztolás a közösségi oldalakon, a szelfikkel való lájk-vadászat – úgyszólván járvánnyá vált különösen a fiatalok körében.

Miért baj ez?

Azért, mert az világlik ki belőle, hogy többre tartom magam másnál, nekem több jár, mint másoknak. Szerintem, bár nem vagyok pszichológus, – azt is mutatja, hogy mennyire bizonytalan vagyok magamban, kinézetemben, abban, hogy különleges vagyok-e. Minden esetre a kivagyi online viselkedés kihat a fiatalok offline viselkedésére is, tönkreteszi a mások megértésére, másokkal való együttműködésére vonatkozó hajlandóságot. Sőt fokozza az agressziót, a zsarnokoskodást, mentális zavarokat is okoz. Miközben a fiatalok stressz-szintje magasabb, mint a felnőtteké, szoronganak, és emiatt a „túlélési üzemmód” miatt képtelenné válnak együtt érezni másokkal.

Ha ilyen drámai a helyzet, van-e rá orvoslás? Tanulható-e az empátia?

A jó hír, hogy igen.

Michele Borba: „Szelfimánia” c. könyve bebizonyítja, hogy az empátia fejleszthető, sőt fejlesztendő.

Az első lépés: az érzelmi műveltség kialakítása

Az empátia kulcsa az érzelmi műveltség.

De hogyan hangolódjunk rá mások érzelmeire? A mások bőrébe bújás, az arckifejezések, a gesztusok, a testtartás, a hangszín „megfejtésével” kezdődik. Már az újszülöttek is képesek ráhangolódni a másik érzelmeire, gondoljunk az „üvöltőszoba effektusra”, a szülészeti újszülött osztályon egyik baba elkezd sírni, és a többi újszülött is rákapcsol. De a kutatók azt is megfigyelték, hogy amikor saját sírását vagy egy pár hónappal nagyobb csecsemő sírását játszották le az újszülötteknek – arra nem reagáltak. A kisbabák arcnézegetése is a korai empátia jele. A kiskutyák viselkedéséből is következtethet egy kisgyermek arra, hogy az állat jókedvű-e vagy fél-e. Az érzelmi ráhangolódás a szemkontaktussal kezdődjék, majd az érzelmek megjelölésével – ítélkezés nélkül: „Úgy látom, haragszol.” „Elkeseredettnek tűnsz.” Persze az, hogy a gyermekkel ez a tanulási folyamat eredményes legyen, rendszabályokat kell alkotnunk, melyeket nekünk, szülőknek és nagyszülőknek is következetesen be kell tartanunk.

Néhány példa:

  • Tervezzük meg, hogy mennyit foglalkozunk naponta digitális eszközeinkkel.
  • Iktassunk be „szent családi időszakokat”, melyekben senki sem lesi, nyomogatja készülékeit.
  • Amikor a gyerekek beszélnek, koncentráljunk csak rájuk, a telefon legyen kikapcsolva!
  • Hetente legalább egy este beszélgessünk vacsora közben egymás érzéseiről.
  • Dekódoljuk a non-verbális jeleket! pl. „Tudom, hogy szerinted dühös vagyok, de csak fáradt.” vagy „A vállam beeséséből látszik, hogy stresszes vagyok.”
  • Legyünk érzelem-nyomozók! pl. nézzünk némafilmeket, azaz csavarjuk le a TV hangját, és találjuk ki, hogy mit éreznek a színészek: pl. a körömrágás – feszültséget, a megfeszített áll – félelmet, a bólogatás és odahajolás – érdeklődést jelent.

A második lépés: az etikai érzék és erkölcsi tartás kialakítása

A gyermek dicsérése ne csak fizikai, kognitív érdemeikre vonatkozzon, hanem az együttérzés, nagyvonalúság, odafigyelés, másokkal való törődésre is. A nárcizmus egyre terjedőben van, sok fiatal száját hagyja el ez a mondat: „Különleges ember vagyok.”

Miért veszélyes ez?

Mert csak saját igényeikre koncentrálnak, „mindenre feljogosítottnak” érzik magukat, a világot csak a saját szemükön keresztül nézik, fütyülve mások érzelmeire.

Mi az oka a nárcizmus terjedésének? A szülők, nevelők, edzők indokolatlan dicsérethalmaza. Fontos, hogy indokoltan méltassuk gyermekünk teljesítményét, de sokszor túlértékeljük. Michele Borba jó példákat hoz fel erre a jelenségre. „minden maszatrajzot kiteszünk a falra”, Amerikában a piros tintával történő tanári hibajavítás helyett „egy megnyugtatóbb, kevésbé ítélkező” lila árnyalatot használnak, már azért is érmet kap a gyerek a sportversenyen, ha megjelenik. A különlegesség érzésének fokozása azt váltja ki a gyerekben, hogy különleges elbánásra jogosítottak, háttérbe szorítva az együttérzést és a másokkal való törődést.

A harmadik lépés: az erkölcsi érzék megerősítése

Igazítsuk a dicséretet a személyiséghez! Segítsük, hogy jó embernek láthassa magát: „Te mindig segítesz, ha kell.” vagy „Te mindig megvigasztalod az embereket.” Természetesen ügyelni kell arra, hogy a dicséret megérdemelt legyen.

Védelem a szóbeli csúfolódásoktól

Sokszor meginoghat a gyerek, ha társai piszkálódnak vele. Ezért Borba mantra-szerű mondatokkal bátorítja a védekezést: „Én jó ember vagyok, és nem érdemlem meg, hogy agy bánjanak velem.” vagy „Ez az ő problémája, nem az enyém.”

Legközelebb a nézőpontváltásról, az empátia megéléséről beszélgetünk.

Azért egy-egy boldogság-szelfivel megörökíthetjük magunkat:


 szelfi, önimádat, nárcizmus, boldogság


 

DrKónya Judit


Sixties.hu