„Valakitől szeretetet elfogadni annyit jelent, mint megerősíteni őt élete értelmében”
Simon András
Még két újabb szeretetnyelvvel kell megismerkednünk ahhoz, hogy teljes legyen a gyermekek érzelmi szükségleteinek palettája.
Negyedik szeretetnyelv: Ajándékozás
A szüleinktől kapott kisebb-nagyobb ajándékokat, ha eltalálták vágyaink teljesítését, még évekkel később is becsben tartjuk, mint a szeretetük kifejeződéseit. Igen ám, de nem minden gyerek részesíti kiemelt figyelemben és örömmel az ajándékokat! Ez azokra jellemző, akiknek elsődleges szeretetnyelve az ajándékozás. Ezt jó tudnunk, mielőtt megsértődünk, amikor láthatóan nem okoz ajándékunk osztatlan elismerésben.
Az igazi ajándék a figyelem, a ráhangolódás megtestesülése is, hiszen bármilyen kis értékű ajándék is boldogságot okoz, ha pont arra vágyik a gyermek. A ruhanemű pl. csak akkor minősül a gyermek szemében ajándéknak, ha pont arra vágyott. A huszadik pár zokni vagy alsónemű még felnőttek esetében is a kipipálandó ajándék kategóriájába tartozik, mert semmi személyes nincs benne. A sztenderd ajándéknál még rosszabb, ha az ajándék valamihez kötött pl. ellenszolgáltatáshoz egy elvégzett feladatért. Ez ugyanis – fizetség! A megvesztegetésként adott „figyelmesség” pl. a cumiról való lemondás érdekében - egyenesen káros. Ez a manipuláció nem a szeretet igazi megnyilvánulása, csupán mentőkötél a szülő számára, hogy ne kelljen a meggyőzés rögös útjára lépnie.
Arra is meg kell tanítani gyermekünket, hogy az ajándék nem értékével és nagyságával mérhető, hanem a szeretettel, gondoskodással, amit kifejez. Mindig figyelemmel kell lennünk arra is, hogy a játék milyen üzenetet hordoz a gyermekünk számára, nem romboló hatású-e. Alkalmas-e arra, hogy tartós érdeklődésér számítson?
Hogyan ne ajándékozzunk?
Soha ne a szeretetnyelvek gyakorlása helyett halmozzuk el gyermekünket ajándékokkal. A minőségi idő, a türelem, a figyelem nem helyettesíthető, csupán kártékony pótszerek! „A túlzásba vitt ajándékozás másik káros következmény, hogy az ajándékok elveszítik különlegességüket, s a gyermek érzéketlenné válik az általuk kifejezett érzelmek iránt.”
Ötödik szeretetnyelv: Szívességek
Sok gyermek számára a szolgálatkészség jelenti az igazi szeretetet. Amikor látja, hogy szülei mennyi minden áldozatot hoznak meg érte erejükön felül. Pl. az anya, bár munkába jár, mindennap főz, hogy gyermekei mindig friss, szeretetével energetizált ételeket egyenek. Amikor az apa együtt barkácsol a fiával, mert felfedezi, hogy a gyermeke mennyire szereti ezt a tevékenységet. Vagy amikor a szülők segítenek a leckeírásban, és annak kikérdezésében. Az igazi szolgálat abban testesül meg, ami a gyermek javát szolgálja, nem pedig az, ami kénye-kedvét. Persze a segítőkészség soha nem jelentheti azt, hogy mindent megteszünk helyettük, mert akkor önzőek és önállótlanok lesznek.
A segítést mindig a gyermek életkorához kell mérnünk, pl. egy négyéves gyermek ágyának bevetését még megtehetjük, de egy nyolcéves esetében ez már nem helyes. Miközben szolgálatkészségünket kifejezzük – mintát közvetítünk felé, meg kell ugyanis tanulniuk, hogyan tudják önmagukat ellátni és másokat szolgálni. Ez sokszor sok idővel jár, mintha a feladatot mi végeznénk el. „De a legnagyobb ösztönzést szeretetből fakadó szolgáltatásainkból meríti.”
A szerzők egy igen lényeges szempontra hívják fel a figyelmet: „Vigyáznunk kell, nehogy gyermekünktől azt várjuk el, hogy tükörképünk legyen, vagy ami még ennél is rosszabb, hogy azt valósítsa meg, amit mi nem tudtunk elérni.”
Ami még igazán nehéz a szülő számára, hogy egy-egy sok stresszel és túl sok munkával járó nap után is úgy gondoskodjék a családjáról, hogy az ne kényszerből fakadjon, hanem szeretetünk megnyilvánulása legyen. A nehezteléssel vagy megkeseredéssel nyújtott szolgálatok a gyermek érzelmi fejlődését gátolják.
A példamutatás
A gyermek a mi szolgálatunk által ismeri meg az áldozatos szeretetet. Ahogy növekedik, úgy érti meg, mi mindent tettünk és teszünk érte. Ha érzelmi tankja szeretettel van tele, hálásan emlékszik a családi játékokra, a meseolvasásra, a tanulásban nyújtott segítségre, a betegségében való ápolásra. Megfigyeli, hogy szülei mi mindnet tesznek másokért, pl. hogyan segítik a dédszülőket a bevásárlásban, beteggondozásban. Ez felnőtt korára példaként szolgál.
Legközelebb annak titkaiba kukkantunk be, hogyan ismerjük fel gyermekünk elsődleges szeretetnyelvét.