„Fogd ezeket a törött szárnyakat, és tanulj meg repülni”
Sir Paul McCartney
Hihetetlen, de a popzene forradalmára már 80 éves!
Ezer dolgot írtak már róla. Ez nem véletlen, hiszen a világ egyik legismertebb rock zeneszerzője és zenésze.
A Beatles fenekestől felforgatta az un. könnyűzene állóvizét. Lennonnal hol kölcsönös harmóniában, hol fache-ban – maradandót alkottak. Sok örökérvényű számukat a szó szoros értelmében 50-50%-ban szerezték, de van sok ikonikus alkotás, melyet a ma jubileumos McCartney fémjelez. Bár a Beatles szerzemények mellett Paul további 50 éven át nem kevésbé jelentős módon a mai napig alkot, születésnapján – köszöntésképpen – a Beatles idők legendás számaira emlékezünk. Ehhez Ian Mac Donald: „A fejek forradalma” c. remekművét vesszük segítségül.
Íme egy kis rock-történelem!
Mac Donald így jellemzi McCartney zsenialitását: „McCartney természetes melodista, az általa alkotott dallamok harmóniák nélkül is működőképesek… dallamai a szerző extrovertált optimizmusát, energiáját tükrözik…McCartneyban természetes vonzódás élt a szabályszerű zenei megoldások iránt, teljesen tanulatlanul, jóformán ösztönösen is képes volt szakmailag „perfekt”, „kész” műveket létrehozni.”
Lennonnal a rock and roll szeretete hozta össze őket, jól ellenpontozva egymást. „Kettejük szoros közelségben működő kreativitása teremtette meg a versengés elektromos töltésű légkörét – ez a titka a Beatles megújulásra való rendkívüli képességének.”
Vessünk néhány pillantást a világhírű Paul számok közül néhányra. Fejtsük meg, miben áll az örökzölddé válás titka?
Kezdjük a „Love me do”-val!
A 16 éves Paul legelső szerzeménye, melyet 1958-ban egy iskolakerülés alkalmával írt. A gitártanulók álma: mindössze 2 akkordja, a G-dúr és a C-dúr – könnyen elsajátítható. Egyszerű, de nagyszerű, mondhatnánk. Áthangszerelésekor belekerült néhány Lennon szájharmonika-riff és „egy orgonapontos harmóniájú „Ple-e-e-ease”-is.” Ez a dal frissességével, őszinteségével berobbant a „popvilág áporodott levegőjébe.”
Egy rock and roll standard: „I saw her standing there”
A liverpooli klubok akkori hangulatának igazi lenyomata, a fiatalság hiteles hangja ez a szám. Érdekességként említendő, hogy szándékosan és hangsúlyosan 17 éves benne a lány, mert a törvények a liliomtiprást 16 évben határozták meg, és a szövegbeli „Érted, mire gondolok” (ezt Lennon illesztette bele) finoman sejteti, hogy nemcsak egymás kezének megfogásáról énekelnek.
Egy kedves szerelmes dal: „All my loving”
Paul először a szöveget írta meg egy turnébuszon, majd a fellépés helyszínén „talált” zongorán megzenésítette. „A hatvanas évek ártatlansága szólal meg a dalban. Hangszerelése, McCartney legjobb pillanataihoz méltóan, széles ívű, sétáló basszust szólaltat meg.”
Szerelemből sosem elég: „And I love her”
Egyszerű szépségű, melodikus, igazi szerelmes dal, mely „tizenegy hang terjedelemben hullámzik fel-alá, hangismétlés nélkül.”
A világ legtöbbször, - 2200-szor! - feldolgozott dala: „Yesterday”
Párizsban a George V. szállodában „Paul egy reggel úgy ébredt, hogy ez a dallam duruzsolt a fejében.”
A vonósnégyest – George Martin hangszerelő ajánlotta, mely kristályosan tiszta, éteri hangzást kölcsönzött a szép dallamnak.
Egy fülbemászó dallam: „Hello, Goodbye”
Két hétig listavezető volt Nagy Britanniában ez a szomorkásan egyszerű dallam. Az együttes asszisztense szerint „egy véletlen gyakorlat során vette kezdetét: ő és McCartney felváltva nyomtak le hangokat egy harmóniumon, miközben szabad asszociációs szójátékot játszottak.” A dallam egy ereszkedő C-dúros harmóniamenetre épül – teret adva Paul figyelemre méltó basszusszólójának.
Egy világsiker: „Hey, Jude!”
Paul autózás közben írta, Lennon 5 éves Julian nevű kisfiához címezve. Lennon , McCartney legjobb szerzeményének tartotta. A nagyzenekari rész monumentálissá teszi a darabot, melynek kifejező, himnusz-szerű dallama Amerikában 9 hétig vezette a slágerlistákat!
Egy finom célzás valakire: „Get back”
Egy "bájos, lendületes és mulatságos szerzemény", melynek egy sora „ Menj vissza, ahonnan jöttél” éneklése közben Paul mindig sokatmondóan Yoko Onora nézett. Köztudott, hogy a Beatles felbomlásának egyik oka éppen Yoko Ono volt.
És egy tépelődő dal: „Let it be”
Paul minden erejével igyekezett összetartani a Beatlest, de az nem sikerült. Tépelődései során egyik éjszaka elhunyt édesanyja jelent meg előtte, aki azt tanácsolta, engedjen szabad folyást a dolgoknak. A goszpel hangzású dal a „Hey, Jude!” újrafogalmazása „zenei és érzelmi felszabadultság nélkül.” Lennon katolikus szemforgatásnak tartotta, de ez egyáltalán nem von le semmit népszerűségéből.
Sok-sok népszerű McCartney szerzemény, mint pl. a "And I love her", a „Michelle”, a „Lady Madonna”, a „The fool on the hill” , az "Ob-la-di - Ob-la-da", az "Eight days a week", az"I follow the sun", a "When I'm sixty -four" vagy az "Oh! Darling" és még számos gyönyörű dal - sajnos nem került említésre. Nem is beszélve a Lennonnal közösen írt számokról és a későbbi időkből származó saját dalokról.
További sok sikert, jó egészséget és boldog éveket kívánunk, Sir Paul McCartney!
Búcsúzóul a"Yesterday" szóljon a szerző előadásában: