“A zongora valamilyen szinten korlátozott, de ha belső hallással próbálunk valamit felidézni, az korlátlan mozgásteret ad”
Balázs János
Fergeteges, megindító, emlékezetes este volt a Cziffra fesztiválon a MOMKultban. Olyan élmény, amiből csak fájó szívvel lehet kimaradni. Cziffra György sok fájdalommal, de világsikerekkel is kikövezett útját elevenítette fel Balázs János zongoraművész és Gubik Petra színésznő. Szándékosan nem használok nevük után “kiváló” jelzőket, mert az nem adná vissza azt, ami a két művész előadásából született.
Balázs Jánost először a Zeneakadémia-i vizsgaelőadásán láttam - hallottam, azóta bűvöl el nem csupán briliáns zongoristaként, de a zenét közvetítő és tanító emberként. Az előadáson több műfajban is megmutatta kivételes tehetségét, hiszen Cziffra bőrébe bújva nem csupán a klasszikusokat varázsolta elénk, henem a mulatók világát, sőt a népzenét is. Zongora játékának virtuóz gyorsasága mellett kiemelkedett a darabok lélekre ható értelmezése is: sohasem egyhangú vagy művészkedő az a stílus, ahogy játszik. Cziffra György nagyon büszke lenne rá!
Be kell vallanom, hogy Gubik Petrát csak a Sztárban sztárból ismertem meg. Pótolni fogom, hogy megnézzem a kitűnő színésznőt. Fiatal kora ellenére hosszan lehet sorolni solkoldalúságát: 8 évig zongorázott, kórusban énekelt, szavalóversenyeket nyert. Etnográfia, muzeológia szakon diplomázott, színész mesterséget először a Békéscsabai Jókai Színház szinitanodájában, majd később a Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanult. Számos díjjal jutalmazták, kiváló, szerteágazó műfajokban tett alakításait. volt Aida, Scarlett O’Hara, Antigoné, Ava Garner, Polly a Koldusoperában, Frida Kahlo, de játszott a Hair-ban, az István a királyban, a Robin Hoodban fontos szerepeket és ő volt Árnika, valamint Pirella a Diótörő és Egérkirályban. Önéletrajzában mintegy 60 jelentős szerepet sorol fel. Van több tucat szinkron szerepe is pl. Énekelj!, Top-GUn Maverick, Whitney Houston film, A múmia, A tetovált lány.
Mindezen előzmény mellett valószínűsíthető volt, hogy Balázs János méltó partnere lesz a Cziffra Györgyre visszaemlékező műsorban. De nem csupán megfelelt az elvárásoknak, hanem sokszorosan felülmúlta azt! Nem véletlenül kapott sok alkalommal ő is nyíltszíni vastapsot.
Szerepe korántsem volt egyszerű: ő volt a Sors megjelenítője, cirkuszi és mulatóbeli konferanszié, ő idézte meg időnként Cziffra Györgyöt is, valamint felesége, az egyiptomi táncosnő Zulejka alakját.
Nagyon tudott bánni a hangjával, az ismert kuplék és slágerek emlékezetes, lélekre ható kis történetekké formálódtak - hol visszafogottan, hol harsányan előadva, ahogy a dal megkívánta.
Petra megjelenése emlékeztetett a “Cabare” konferansziéjának kinézetére: hátrafogott hajjal, frakkban játszott, s amikor kellett egy vörös boával érzékeltette a nőiességet egyszerű, de hatásos módon.
Nem mehetünk el dicsérő szó nélkül Oláh-Horváth Sára dramaturg teljesítménye mellett: élménnyé formálta egy küldetés teljesítés minden fontos állomását, bemutatva azt a világhírűvé vált muzsikust, aki minden nehéz és küzdelmes körülmény és életesemény dacára sosem hátrált meg, boldogságot és nyugalmat hozva az emberek életébe.
Bár lehet, hogy egyszeri és megismételhetetlen produkció részesei voltunk, most egy olyan videóval búcsúzunk, mely két, az esten is elhangzott dalt elevenít fel, egy kis ízelítőt adva a művészek előadásából:
"The piano is limited on some level, but if you try to recall something by inner hearing, it gives you unlimited freedom."
János Balázs
It was an exhilarating, moving and memorable evening at MOMKult at the Cziffra Festival.It was an experience that can only be missed with a sore heart. János Balázs, pianist, and Petra Gubik, actress, recalled György Cziffra's journey, which was paved with much pain but also with world successes. I deliberately do not use the adjective 'excellent' after their names, because that would not do justice to what was born from the performances of these two artists.
I first saw - and heard - János Balázs at his exam performance at the Liszt Academy, and since then he has enchanted me not only as a brilliant pianist, but also as a man who communicates and teaches music. In the performance he showed his exceptional talent in several genres, as he not only played the classics, but also the world of the music of the mulattos and even folk music.
In addition to the virtuoso speed of his piano playing, his soulful interpretation of the pieces stood out: never monotonous or arty. György Cziffra would be very proud of him!
I have to admit that I only knew Petra Gubik from the Hungarian “Your Face Sounds Familiar” show. I will make up for it by watching this excellent actress. Despite her young age, I could go on and on about her versatility: she played the piano for 8 years, sang in choirs, won recitation competitions. She graduated in ethnography and museology, studied acting first at the Jókai Theatre in Békéscsaba, and later at the University of Theatre and Film Arts.
She has received numerous awards for her outstanding performances in a wide range of genres, including Aida, Scarlett O'Hara, Antigone, Ava Garner, Polly in The Beggar's Opera, Frida Kahlo, but she has also played important roles in Hair, Stephen the King, Robin Hood, and in The Nutcracker and The Mouse King. Her autobiography lists some 60 major roles. She also has dozens of synchronic sound roles including Sing!, Top-GUn Maverick, Whitney Houston film, The Mummy, The Tattooed Girl.
With all this background, it was likely that János Balázs would be a worthy partner in a show in memory of György Cziffra. But he not only met expectations, he exceeded them many times over! It is no coincidence that he received many open applause.
Her role was far from simple: she was the embodiment of Fate, a circus and cabaret emcee, and she occasionally evoked György Cziffra and the figure of his wife, the Egyptian dancer Zulejka.
She had a great command of his voice, turning familiar couplets and hits into memorable, soul-stirring little stories - sometimes understated, sometimes boisterous, as the song demanded.
Petra's appearance was reminiscent of the look of the emcee of "Cabare": hair slicked back, tails on, and when needed a red boa to give a simple but effective sense of femininity.
Sára Oláh-Horváth's dramaturgical performance cannot go without praise: she turned every important stage of a mission into an experience, presenting a musician who became world-famous and who, despite all the difficult and struggling circumstances and life events, never backed down, bringing happiness and peace to people's lives.
Although we may have been part of a unique and unrepeatable performance, we now say goodbye with a video that recalls two songs that were also performed during the evening, giving a taste of the artists' performance: