Az élet nem elég hosszú ahhoz, hogy kitaláld, mi az értelme.
Doug Larson
Az indította el bennem a cikk megírását, hogy a Jakupcsek Plusz műsorában Berki Krisztián elmondta, hogy 300.000 követője van a Facebookon, de 1.5 millióan „átmennek” hetente az oldalán, az átmenő forgalom az Instagramon pedig 4-5 millió főre tehető hetente. Elgondolkodtam, kinek, és miért érdekes, hogy pl. Berki Krisztián, a korábbi futballista, ma TV műsorvezető milyen információkat oszt meg közösségi oldalain életéről? Miért fontos tudni, hogy milyen autója, lakása, ruhája, használati tárgyai vannak, főként, mert azok többnyire nem saját tulajdonai, hanem csak használhatja azokat.
Egy másik celeb, Megyeri Csilla, egy vidéki TV műsorvezetője, a TV2 reggeli adásában, melyet a 24.hu szó szerint is idézett, így nyilatkozott arról, hogy mit csinálnak az influencerek (véleményvezérek): „Nyílván a megfelelő tartalmakat megfelelően kell tovább…adni és a személyek felé… közvetíteni és legyen ezzel megelégedve maga a brand, maga aaa megrendelő is kvázi. Pl. én ruhákat szoktam reklámozni és úgy gondolom, abban hitels vagyok.” A megnyilatkozásból is kihámozható, sőt el is hangzott az adásban, hogy a véleményvezérség akár autodidakta módon is elsajátítható szakma. Megyeri Csilla éppen készül tanfolyamon oktatni a fiatal érdeklődőket.
Nézzük meg hát, hogy kik vannak olyan hatással embertársaikra, – főleg a fiatalokra – hogy különösebb erőfeszítés nélkül tömegek figyeljenek oda rájuk, és mellesleg jó jövedelmeket keressenek.
Erre a vizsgálódásra igencsak szükség van, hiszen különösen az 1996. óta született un. Z generáció internetes példaképeiről beszélhetünk. A bloggerek, a vloggerek, a gamerek, a különböző celebek és sztárok oly módon befolyásolják a fiatalokat, hogy véleményüket az árucikkekről, divatról, a világ dolgairól gondolkodás nélkül, szivacsként isszák be.
Nem véletlen, hogy az általuk viselt ruhákat, az általuk használt autókat és egyéb árucikkeket sikk megvásárolni vagy a szülőkkel megvásároltatni.
Az Influencer Magazin 2017.-ben közzétett felmérése szerint a hasznos és érdekes tartalmak mellett a vicces és szórakoztatóakat követik a legtöbben. A top 10-s listát Kasza Tibor vezeti, Rubint Réka a 4., Hosszú Katinka a 6. és Sebestyén Balázs a 7. helyen szerepel, de a TV csatornákról nem ismert Dancsó Péter 2., Viszkok Fruzsi az 5., a már a 10 éves unokám által is ismert Pamkutya a 10. helyen van. A 10-14 évesek között elsősorban a vloggerek által feltöltött videókkal és a gamerek által megismertetett játékokkal ütik el a szabadidejük jelentős részét. A 14-18 év közötti korosztály már érdeklődik az igazi véleményvezérek bejegyzései és az általuk közvetített életvitel iránt.
Az ego, mint jövedelemforrás
Az interneten talált angliai felmérés alapján a befolyásolók igen szép összegeket tesznek zsebre: 3000-10.000 követő között egy bejegyzés 50-100 angol fontot ér, míg 10.000-25.000 követővel rendelkező már 100-180 fontot kereshet bejegyzésenként. A 25.000-100.000 követőt magáénak tudó influencernek már 180-350 font üti a markát ugyancsak bejegyzésenként. A 100.000 alatti követőtáborral rendelkező un. microinfluencerek a divat- és szépségipari felhasználók 75%-t képesek elérni és befolyásolni, így a reklámok mellett a véleményvezérek igen hatásos marketing eszközök főként a 14-18 évesek körében. Nem találtam erre vonatkozó adatokat a magyar véleményvezérek lehetséges jövedelmeire nézve.
Hogyan lehetünk véleményvezérek?
Viszonylag egyszerű adottságokkal: meggyőző személyiséggel kell rendelkeznünk, hitelesnek tűnő jó nagy egoval, hiszen „tudatos én-márkát” építünk. Jól kell kommunikálnunk, közvetlenül, egyedien, könnyedén és humorosan. Nem kell kiemelkedő tudósnak, előadóművésznek, sportolónak lennünk, elég, ha hasznos és érdekes tartalmakat közvetítünk vagy kellően viccesek, és szórakoztatóak vagyunk. És ha már influencerek lettünk, kiváló munkalehetőségeket kaphatunk, mint élő marketingeszközök, ahogy azt a csatolt videó is mutatja.
Az influencerek, mint példaképek
Miért van kétségünk a felől, hogy ők a legmegfelelőbb példaképei a fiatal generációknak? Talán azért, mert sokuk esetében nem látszik a megfeszített munka, a tanultság, a műveltség, a világ mélyebb összefüggései iránti kíváncsiság. Látszik viszont a könnyen szerzett jólét, az anyagi javak primátusa, az én-tudat mindenek feletti fontossága. A legnagyobb látogatottságú internetes véleményformálók között nincs egyetlen fiatal tudós, tehetséges zenész sem, szerencsére Hosszú Katinkát ott találjuk a top 10-ben, ami egy kicsit jobbá teszi közérzetünket.
Mindnyájunk felelőssége, hogy a virtuális világ által trónra segített befolyásolók mellé valódi, követhető példaképeket sorakoztassunk fel, ezzel legalább teljesebbé téve gyermekeink és unokáink számára a választás lehetőségét.
Zárásként egy 24.666 fő látogatottságú videó a témáról. Szerintem, aláhúzza, miért is kell foglalkozni a témával: