Kulturális ÉlvezetekNot Only For Sexagenarians

A magyar álom megtestesítője

Egy igaz self-made man: Jákob Zoltán

2024-01-23 17:58:03

“Ma már nem a világhoz alkalmazkodom, hanem azt formálom saját magamnak megfelelően”

Jákob Zoltán

Mint a mesében: egy ötven házas kis zsákfaluból kitartással, szívóssággal, tanulással, sok munkával és kreativitással milliárdosnak lenni  - példaként szolgál.

A Nagy Ő nem kedvenc műsorom, sok a manír, a műbalhé és az aranyásó természetű hangos nő. Amiért több részt megnéztem, az Jákob Zoltán volt. Eddig a korábbi szériák főszereplői sikeres, médiában jártas férfiak voltak, kevés valódi megnyilvánulással. Jákob Zoltán időnként kedves esetlenséggel  mozgott e világban, még elpirulni is tudott. Természetessége tette nézhetővé a műsort.Felkeltette érdeklődésemet, hogyan járta be sikeres életútját a ma már lelkileg és anyagilag is független magyar vállalkozó. Meg is vettem a könyvet és gyorsan el is olvastam.

Megfogott a sok gyakorlati tanács egy olyan személytől, aki maga küzdötte végig az utat, nem egyszerűen ügyeskedett vagy jó helyen volt jókor, hanem tett azért. Így ma már - bár gondtalanul élhetne - saját belső indíttatásból újabb és újabb kihívásokat keres.

A könyv okos megfontolandókat ad nemcsak a leendő vállalkozóknak, de olyanoknak is, akik szakmájuk legjobbjaként sikeres felső vezetőként kívánnak boldogulni.

Az indulás

Az állampusztai börtön mellett nőtt fel, csupán egy maroknyi gyermekkel játszhatott testvérén kívül ebben a néhány házas környezetben. Szülei a falu legszorgalmasabb emberei voltak, a büntetésvégrehajtásban dolgoztak, és emellett a paprikaföldeken “robotoltak”, de meg is volt az eredménye: nekik volt egyedül autójuk a faluban Innen  ered Zoltán álhatatossága és kitörési vágya, megmutatni, hogy milyen értékes lehet valaki, bárhonnan is származik. A rossz történések az iskolában motiválták, megtanították,hogy fel kell készülni az élet igazságtalanságaira. Baján járt gimnáziumban, majd a budapesti Műszaki Egyetemen folytatta tanulmányait.

Az egyetemen megszerezhető ismeretek az élethez

A konkrét tananyagon kívül megtanulta, hogy abban kell maximálisan jónak lenni, ami a boldoguláshoz kell. A vizsgázás számára nem elrettentés volt, folyamatos helytállásnak fogta fel, kitartásnak a céljai mellett. A legjobban azt értékelte tanulmányai során, hogy megtanult a másik fejével gondolkodni, megismerve annak mozgatórugóit és problémamegoldó szemléletet sajátított el. Megtanulta azt is, hogy mi módon lehet határidőre felkészülni. Ráeszmélt, hogy a pénzügyi döntéseket saját magának kell kikisérleteznie, ahhoz a szemlélethez, hogy “Hogyan engedhetném meg ezt vagy azt magamnak?” Saját bőrén tanulta meg, hogy ismernie kell saját képességeit, hajlamait, értékrendjét ahhoz, hogy eldönthesse alkalmazott vagy vállalkozó szeretne-e lenni. Az világossá vált számára, hogy a sikeres vállalkozáshoz két dolog biztosan szükséges: speciális szaktudás és jó szervezői véna.

Vezető alkalmazott vs vállalkozó

Jákob Zoltán volt alkalmazott építőipari menedzser, majd építőipari vállalkozó, de sikerének igazi terepe a Crystal Nails, ahol az első milliárdját már megszerezte.

Nézzük meg, milyen kvalitások kellenek a profi vezetőnek!

A profi vezető kritériumai

Szenvedély 

Olyan területet kell választani, ami motivál.Úgy tartja, hogy egy valamiben mindenki tehetséges, csak ezt kell megtalálnia.  Ott meg kell szerezni az összes lehetséges szakmai tudást, hogy a terület kulcsemberévé válhass. Minden dolgozónak legalább alapfokon ismernie kell a szakmát, ez azt jelenti Jákob Zoltán számára, hogy mielőtt belefogott a műköröm businessbe, nem szégyellt beülni egy műkörmös képzésre, hogy értse miről szól a konkrét üzlet. Ezt mindenkitől el is várja a cégnél, bármi is a későbbi feladata.

A cégénél a vezetőnek folyamatosan tanulnia kell a kommunikációt és a konfliktuskezelést is.

Pontosság és megbízhatóság

Az idővel és az erőforrásokkal az alkalmazottaknak is úgy kell gazdálkodniuk, mintha a cég a sajátjuk lenne. A kezdeményezőkészség elengedhetetlen, és az is, hogy az elvégzett munkájáról ki-ki  rendszeresen visszajelzéseket kérjen.

Nyitottság

Egy jó vezetőnek figyelemmel kell lennie a technológiai változásokra. új ötletekkel kell előállnia, hogy a cég minél rentábilisabban tudjon működni.

Igényesség a kinézetben

Jákob Zoltán maga is példát mutat öltözködésben, ápoltságban.És el is várja dolgozóitól is. Az elváráshoz az anyagi javak biztosítása is társul, a munkatársakat tisztességesen megfizeti.

Tárgyalási stílus

Véleménye szerint a tudás, a határozottság mellett, a  beleérző képesség a másik pozíciójába igen fontos, és az is, hogy mondandónkat  rövid, érthető megfogalmazásban közöljük.

Milyen vezető Jákob Zoltán?

Nagyon pozitív vonások derülnek ki a könyvből. Profi vezetőket keres, egyenrangú, partneri viszonyban. Olyan, a szakmában kiváló munkatársakat vesz fel, akik előreviszik a céget és a piaci szintnél magasabb keresettel jutalmazza lojalitásukat és hatékony munkájukat. 

Komoly utazásokkal is meglepi legjobb segítőtársait, mert tudja, hogy a feltöltődés és az inspiráció meghozza gyümölcsét. Ügyel arra is, hogy a munka és a magánélet egyensúlyban maaradjon alkalmazottainál is. Bár magasak az elvárások, de a túlterheltség nem éri el a stressz határokat. Mondhatjuk úgy is, hogy álom vezető.

Hogyan legyél sikeres vállalkozó Jákob módon?

Fontos a kellő önbizalom ahhoz, hogy belevágjon valaki. Érdemes elolvasni a konkrét indulást: tényleg hasonlít a mesebeli királyfi hamuba sült pogácsás sztorijához. Nem akarom lelőni a poént, de a 12 uralkodó műkörmös cég legyőzése felér a hétfejű sárkány összes fejének levágásával.

A példa azt mutatja, hogy kitartás és elszántság kell ahhoz, hogy ne hátrálj meg, amikor összefognak ellened. A taktika persze nem elég! Kell az a motiváció, hogy ő akart a legjobb lenni, csúcs minőségű termékekkel, nemzetközi szakembereket is foglalkoztató, profi gárdával.

A piaci rés megtalálása

Rögös út fellelni azt a terméket vagy szolgáltatást, amire igény van, és amit a piacon lévők nem nyújtanak. Sok vállalkozás az alapos piackutatást hagyja ki és borítékolva van, hogy 2-3 hónap múlva sikertelennek bizonyulnak. A lakóhelyem környékén 3-4 hónap alatt cserélődnek az üzlethelyiségek bérlői, egyik nap még műszaki üzlet, aztán fodrászat, majd szolárium próbálkozik a fennmaradással. Jákob Zoltán szerint lehetséges az is, hogy a vállalkozó a mások által felkutatott, de nem megfelelően kielégített igényekre fókuszál.

Megérzés vagy ráérzés?

Zoltán óva int a megérzésekre hagyatkozástól, mert akkor a kockázatok nincsenek figyelembe véve. Szerinte a ráérzés működik: “fontosak hozzá a meglévő tapasztalatok összegyúrva a logikával!” A felmerülő ötletet kellően körbe kell járni, fejben egy rendszert kell felépíteni és “szűkös anyagi erőforrásokkal nyitni, hogy kiderüljön a projekt saját pénztermelő képessége.”

A kudarcok kezelése

A kudarcok lehetőségének elfogadása nélkül csak álmodozni lehet, nem lehet azokat elrettentésként megélni. “A recept a görcs nélküli gondolkodás, majd cselekvés.” A kudarcokból tanulni kell, nem elkövetni még egyszer ugyanazt a hibát.

A mohóságot, a gyors meggazdagodást el kell felejteni, mert bukáshoz vezet.

Fontos lépések a siker felé

  • Ki kell választani egy célközönséget.
  • Ki kell emelni a termék vagy szolgáltatás olyan egyedi sajátosságát, ami megkülönbözteti a piacon lévőktől.
  • Határidők tűzése,és  a megvalósulás haladásának követése - elengedhetetlen.
  • Legyen pesszimista forgatókönyved is.
  • A bizonytalan jogszerűségi dolgokat személyesen tanácsos megbeszélni, nehogy ellened fordítsák!
  • Figyelni és kérni kell a visszajelzéseket!
  • Jó marketing kulcsfontosságú, megértve a vásárlók igényeit.

A brand arca

A személyes márkaépítés fontos, de ez esetben a vállalkozó életvitelének kifogástalannak kell lennie. A celebség nem jó út, hiszen ez esetben fele sem igaz a gazdagságnak. Egy tanács: “Az “énmárkánkban” nem probléma, ha megelőgezünk dolgokat… de csak annyival mutassunk többet, és csak annyit költsünk rá, amiről látjuk, hogy utol tudjuk érni vele magunkat.”

A gazdagságról

Ő a siker öröméért és nem elsődlegesen a pénzért dolgozik. “Én - a saját értérendemben - elsősorban szabad és boldog vagyok, és csak másodsorban gazdag… A boldogsághoz ugyanis nem pénz kell, hanem az, hogy megfelelően felépítsük magunkat.”

Vallja, hogy az ember értékteremtésre született, munka nélkül romlik az életkedv és a morál is.

Milyen ember a magánéletben Jákob Zoltán?

A családját a legfőbb támogatójának tekinti. Szereti és megbecsüli barátait. Még keresi lelki társát, nem ítéli el, ha valaki szereti a jólétet, de ne csak azt szeresse, hanem őt is. Boldogságot okoz neki az adakozás, az érte kapott szeretet. A külső megjelenést, az ápoltságot fontosnak tartja, hangsúlyt helyez rá. Jól is viseli ruháit, a sprezzatura nála is megjelenik.

Miért érdemes elolvasni a könyvet?

Kevés olyan vállalkozót említhetünk, aki nem hátszéllel lett kiugróan vagyonos. Jákob Zoltán tekinthető self-made man-ként - az amerikai álom analógiájára - a magyar álom megtestesítőjének. Érdemes megismerni a gyakorlatban kipróbált és bevált módszereit is.


 


 

"Today, I no longer adapt to the world, but shape it according to myself"

Zoltan Jakob

 

As in the fairy tales: from a small sack village of fifty houses to a billionaire through perseverance, tenacity, learning, hard work and creativity.

The Bachelor is not my favourite show, there are too many mannerisms, fake baloney and loud women with gold-digging natures. What made me watch more episodes was Zoltan Jakob. So far, the main characters in the previous series have been successful, media-savvy men with few real manifestations. At times, Zoltan Jakob moved in this world with a charming awkwardness, even blushing. It was his naturalness that made the show watchable.I was interested to see how the now spiritually and financially independent Hungarian entrepreneur had made his way through his successful life. I bought the book and quickly read it.

I was struck by the practical advice from a person who had struggled along the way, who had not just been clever or in the right place at the right time, but had done something about it. So today, although he could live without a care in the world, he is seeking new challenges of his own inner motivation.

The book offers smart food for thought not only for would-be entrepreneurs but also for those who want to succeed as top managers at the top of their profession.

The start-up

Growing up next to the State Prison in Állampuszta, he had only a handful of children to play with besides his brother in this environment of a few houses. His parents were the hardest-working people in the village, working in the Prison and also 'toiling' in the pepper fields, but they got their way: they had the only car in the village. Bad events at school motivated him, taught him to be prepared for life's injustices. He went to high school in Baja and then continued his studies at the Technical University of Budapest.

The life skills you can acquire at university

In addition to specific subjects, he learned that you have to be as good as possible at what you need to do to get by. For him, the exams were not a deterrent, he saw them as a constant challenge, a perseverance in his goals. What she valued most in her studies was learning to think with the other person's head, understanding what drives them and developing a problem-solving approach. He also learned how to prepare for deadlines. He realised that he had to make financial decisions on his own, to the mindset of "How can I afford this or that?" He learned first-hand that he had to know his own skills, inclinations and values to decide whether he wanted to be an employee or an entrepreneur. It became clear to him that two things were essential for a successful business man: specialised skills and a good organisational vein.

Executive employee vs entrepreneur

Zoltan Jakob was an employed construction manager and then a construction contractor, but the real field of his success is Crystal Nails, where he has already made his first billion.

Let's look at the qualities needed to be a professional manager!

The criteria for a professional leader

Passion 

He believes that everyone has a talent for something, you just have to find it.  There you need to acquire all the professional knowledge possible to become a key person in the field. Every employee should have at least a basic knowledge of the profession, which means that Zoltan Jakob was not ashamed to go to a training course before he started in the nail business to understand what the business is all about. He expects this from everyone in the company, whatever their future role.

A manager in your company must also constantly learn communication and conflict management.

Accuracy and reliability

Employees must also manage time and resources as if the company were their own. Initiative is essential, as is regular feedback on the work done.

Openness

A good manager needs to keep abreast of technological changes and come up with new ideas to make the company as profitable as possible.

Demanding in appearance

Zoltan Jakob himself sets an example in dressing and grooming.He also expects his employees to do the same. This is matched by the provision of material goods, and he pays his staff fairly.

Negotiating style

In his opinion, knowledge, decisiveness, empathy with the other person's position are very important, as well as the ability to communicate in a short and clear way.

What kind of leader is Zoltan Jakob?

The book reveals very positive traits. He is looking for professional leaders, as equals and partners. He hires people who excel in their profession, drive the company forward and reward their loyalty and efficiency with above-market pay. 

It also makes sure that your employees have a good work-life balance. Expectations are high, but overwork does not reach stress levels. You could say he is a dream manager.

How to be a successful entrepreneur the Jakob way?

It is important to have the confidence to take the plunge. It's worth reading the specific start-up: it really is similar to the story of the prince in the fairy tale who baked a cake in ashes. I don't want to spoil the joke, but defeating the 12 reigning nail companies is the equivalent of chopping off all the heads of the seven-headed dragon.

The example shows that it takes perseverance and determination not to back down when they gang up on you. Of course, tactics are not enough! You need the motivation that he wanted to be the best, with top quality products and a professional team of international experts.

Finding the niche

It's a bumpy road to find the product or service that is in demand and that is not provided by others in the market. Many businesses fail to carry out thorough market research and are doomed to fail after 2-3 months. In the area where I live, tenants change in 3-4 months, one day it's a technical shop, then a hairdresser, then a solarium trying to survive. Zoltán Jákob says it is also possible that the entrepreneur is focusing on the needs that others have identified but are not being met.

Sense or intuition?

Zoltán warns against relying on intuition, because then risks are not taken into account. He believes that intuition works: "it is important to have experience combined with logic!" The idea that comes up needs to be properly circulated, a system needs to be built up in the mind and "opened with scarce financial resources to find out the project's own money-making potential."

Dealing with failures

Without accepting the possibility of failure, one can only dream, not live it as a deterrent. "The prescription is to think without convulsions and then act." Failures should be learned from, not made the same mistake again.

Greed and get-rich-quick schemes must be forgotten, because they lead to failure.

Important steps to success

  • You need to choose a target audience.
  • Highlight a unique feature of the product or service that differentiates it from others on the market.
  • Set deadlines and monitor progress - essential.
  • Have a pessimistic scenario.
  • It is advisable to discuss uncertain legalities in person, so that they are not turned against you!
  • Listen and ask for feedback!
  • Good marketing is key, understanding your customers' needs.

The face of the brand

Personal branding is important, but in this case the entrepreneur's lifestyle must be impeccable. Celebrity is not the way to go, as it doesn't do half the wealth justice. A word of advice: "In our 'me brand', it's OK to get ahead of the curve... but only show off as much and spend as much as we can see we can catch up with."

On wealth

He works for the joy of success and not primarily for the money. "I am - in my own mind - free and happy first and rich second... Because happiness is not about money, it's about building yourself up properly."

He believes that man is born to create value, and that without work, his will to live and his morale will deteriorate.

What kind of man is Zoltan Jakob in his private life?
He considers his family his main supporter. He loves and appreciates his friends. He is still looking for his soul mate, he does not judge someone who loves wealth, but he should not only love it, but also him. He is happy by giving, by the love he receives. He attaches great importance to appearance and grooming. He also wears his clothes well, and sprezzatura is also evident in him.

Why read the book?

There are few entrepreneurs who have not made their fortune from the tailwind. Zoltán Jakob can be seen as a self-made man - by analogy with the American dream - the embodiment of the Hungarian dream. It is also worth getting to know his tried and tested methods.


 


 

DrKónya Judit


Sixties.hu