Kulturális ÉlvezetekNot Only For Sexagenarians

A boldog békeidők tárlata

2017-03-06 08:32:52

„Akinek megadatott a képesség az alkotásra,
 annak megadatott a képesség a halhatatlanságra.”
Csontváry Kosztka Tivadar

 

 Vonatkoztassunk most el a Monarchia történelmi szempontú megítélésétől és gyönyörködjünk el abban a mintegy 200 művészeti alkotásban, melyek ebben a korszakban születtek. Emellett ünnepeljük a 120 éves Műcsarnokot, mely a kiállítás otthonául szolgál.

A Műcsarnok honlapja – többek között - az alábbi információt nyújtja a kiállításról:

Cseh, lengyel, román, horvát, magyar és osztrák művészek alkotásai

„Az egy­ko­ri du­á­lis ál­lam­hoz tar­to­zó nem­ze­tek fes­té­sze­tét be­mu­ta­tó ki­ál­lí­tás Ma­gyar­or­szág és Auszt­ria mel­lett Cseh­or­szág, Len­gyel­or­szág, Ro­má­nia és Hor­vát­or­szág mú­ze­u­ma­i­nak és ma­gán­gyűj­tő­i­nek együtt­mű­kö­dé­sé­vel jött létre és közel 200 művel várja a kö­zön­sé­get. A meg­nyi­tó dá­tu­ma szim­bo­li­kus: 2016. no­vem­ber 21., Fe­renc Jó­zsef ha­lá­lá­nak szá­za­dik év­for­du­ló­ja.

Fe­renc Jó­zsef ural­ko­dá­sá­nak ideje a fo­lya­ma­tos mo­der­ni­zá­ció kor­sza­ka volt Közép-Eu­ró­pá­ban, nem­csak a gaz­da­ság­ban, hanem a kul­tú­rá­ban is. E kor­ban te­rem­tőd­tek meg a mo­dern tár­sa­da­lom in­téz­mé­nyes alap­jai a gaz­da­sá­gi és tár­sa­dal­mi élet­tér­ben és a mű­vé­sze­ti szfé­rá­ban egy­aránt.

Olyan művek szü­let­tek ekkor a nem­ze­ti fes­té­sze­ti is­ko­lák­ban, ame­lyek nem­zet­kö­zi mér­cé­vel mérve is ki­emel­ke­dő al­ko­tá­sai a kor­szak eu­ró­pai mű­vé­sze­té­nek. Fe­renc Jó­zsef kora a mű­vé­sze­tek, és kü­lö­nös­kép­pen a fes­té­szet va­ló­di vi­rág­ko­ra volt a Mo­nar­chi­á­ban.

A be­mu­ta­tott stí­lus­áram­la­tok meg­raj­zol­ják a kor­szak és a Mo­nar­chia szel­le­mi ar­cu­la­tát, az ízlés vál­to­zá­sa­it.

A négy és fél év­ti­zed fes­té­sze­ti fej­lő­dé­sé­ből íze­lí­tőt adó ju­bi­le­u­mi ki­ál­lí­tás a kor­szak fő stí­lus­tö­rek­vé­se­it kor­sza­kok­ra bont­va (his­to­riz­mus, re­a­liz­mus, mo­dern tö­rek­vé­sek szer­te­ága­zó szá­lai), kro­no­lo­gi­ku­san mu­tat­ja be.

A kiállítás szakmai kurátora, Sármány-Parsons Ilona igen sok érdekességet említő tárlatvezetése és a kiállítás nyitóbeszéde egy négy tételes szimfóniaként mutatja be a tárlatot:

  1.  történelmi témájú festmények;
  2. realista-naturalista képek;
  3. a századvég több-stílusú festészete; 
  4.  a kiábrándulás „dokumentumai”.
  • Történelmi festmények - A híres 3M: Matejko - Makart-Munkácsy

„A kor­szak több re­mek­mű­vét fel­vo­nul­ta­tó ki­ál­lí­tás kü­lö­nö­sen ér­de­kes és lát­vá­nyos fe­je­ze­te a 3 M-ként aposzt­ro­fál­ha­tó festő-fe­je­del­mek: Hans Ma­kart, Jan Ma­tej­ko és Mun­ká­csy Mi­hály egy-egy mo­nu­men­tá­lis al­ko­tá­sá­nak együt­tes be­mu­ta­tá­sa. E három nagy festő el­té­rő tör­té­ne­lem­szem­lé­le­tet, vi­lág­ké­pet tük­rö­ző té­má­kat ha­son­ló­an izzó szín­vi­lág­gal fel­dol­go­zó képei együtt kü­lön­le­ges él­ményt nyúj­ta­nak a né­zők­nek: ér­zé­kel­he­tő­vé válik, miért vol­tak ők a Mo­nar­chia his­to­riz­mu­sá­nak „festő sztár­jai”- tudjuk meg a Műcsarnok előzeteséből.

A történelmi témájú képek közül kiemelendő Matejko, nemzeti hősként tisztelt lengyel festő óriás méretű alkotása, mely Lengyelország első felosztásának állít mementot. (Reytan, Lengyelország eleste). Eltérő képi világú Makart monumentális festménye, a „Vadászat a Níluson. A harmadik „M”, a magyar legenda, Munkácsy, akinek „Krisztus Pilatus előtt” c. – egy, a trilógiában szereplő képnél kisebb – képe ejti rabul a szemlélőt, mert hősei lelki kivetülését is megmutatja, a hezitáló Pilatus és az éteri tisztaságú Jézus alakjának megjelenítése - zseniális.

  • Realista – naturalista, hangulatképek

„A pátoszra reakcióként hirtelen felcsattant a nyomor keserve; a fiatal festőgeneráció naturalizmusának torokszorító vagy rezignált témái. Sötét, nyomasztó, de nagyon igaz képek, és részben elfelejtett mesterek (Pataky László).”- írja Sármány-Parsons Ilona.

Engem lenyűgöztek Pataky kiállított képei, a szimbolizmus nyitányai: pl. a „Virrasztás”, a „Krumpliszüret”, a „Vallatás” oda szegezi sokáig a tekintetet, mert emberábrázolása megmutatja a lélek bugyrait, részesévé válunk a megfestett történetnek.

Schikaneder Jakab, osztrák festő (aki harmadiziglen annak a családnak a sarja, aki a Varázsfuvola librettóját írta) „Halottak napja” c. festménye az öregség szívszorító elmagányosodását ábrázolja.

Csók István: „Cselédközvetítőnél” c. festménye is az élet drámáját vetíti elénk, a várakozó- szorongó emberek egy-egy történetét is elmeséli a nézőnek.

Lotz Károly monumentális freskói, erotikus rajzai, csúcsportréi jól ellenpontozzák a realista festmények szomorúságát – a sugárzó derűjükkel.

  • A századvég nemzeti festőiskolái – kitekintés a szomszédokra

Sármány-Parsons Ilona így jellemzi ezt a korszakot:

„A materiális valóság szorítása elől a Monarchia minden nemzeténél sokfelé menekült a 90-es évek modern művészgenerációja… és valóban lázadtak az apák ellen. Elfordultak a heroikus történelemtől, és elfordultak a valós világ naturalista ábrázolásának a kényszerétől is. Vagy elmenekültek egy virtuális álomvilágba (a szimbolizmus), vagy befelé fordulva faggatni kezdték, hogy milyen is az emberi lélek, a psziché…”

Az egyes nemzetek festői – történelmi helyzetüket figyelembe véve – a valóság  más és más aspektusára reagáltak:

„A lengyeleknél a modern festői fordulat során az elementárisan mély elkeseredés a történelmi felosztás okozta kiszolgáltatottság miatt átcsapott egy keserű történelemképbe, ami Polóniát, mint a rossz anyát vagy a rossz kedvest démonizálta. Mindezt izzó, vérző színekkel festették, vagy makabrikus, szürrealisztikus zöldekkel.

Ha a cseh festészet különös képeit nézik, érezni fogják a tudatosan vállalt szláv melankólia elégikus színvilágából áradó halk lírát, miközben a képek hősei az életre és éroszra ébredés kényszerétől szoronganak.

Az osztrákok megint mások. Ott Bécs dominált, a császárváros kifinomult elitjének ízlése; ott a már érződő válság elől először az esztétikumhoz menekültek, elsősorban a zenéhez. A Beethoven, azaz a Pastorale zeneszoba a hangulati szimbolizmus kivételes példája, ami a Hatodik szimfónia által inspirált (és a Beethoven által szóban is megjelölt) érzelmeket kívánta képbe foglalni.”

  • A zárótétel

Bár már a kiábrándulás, a megélhetési nehézségek rávetítik sok képre a XIX. század végének - a XX. század elejének hangulatát, több szívet melengető képet is találunk a kiállításon pl. Ferenczy Károly: „Nyári est”, „Tyúketetés”, „Gyermekek pónikon” c. képei vagy Szinyei Merse Pál: „Pipacs a mezőn” c. alkotása. Nekem ezek a kedvenceim.

Mindenkinek ajánlani tudom ezt a nosztalgikus kirándulást a festmények világába 2017. március 12-ig.

Búcsúzzunk a Monarchiát jelképező Hofburg monumentális képével:


osztrák-magyar monarchia festészete


 

DrKónya Judit


Sixties.hu