„A spagetti mellett Te vagy az olaszok legnagyszerűbb találmánya!”
David Niven mondta Claudia Cardinale-ről
A tökéletes díva
A Budapesti Klasszikus Film Maraton sajtótájékoztatóján módom volt személyesen is megcsodálni Claudia Cardinalet, a 60-as évek ikonikus szépségű filmszínésznőjét. A Film Maraton beharangozója tökéletes dívának titulálja a művésznőt. A díva a latin istennő szóból származik, és sikeres, befutott művésznőt, filmcsillagot jelölhetünk e szóval. A dívák általában különleges kisugárzású, de szinte megközelíthetetlen szépasszonyok. A 80 évesen is gyönyörű, kedves, mély hangú hölgy, aki vidám kacagással tölti be a teret, azonban nem tűnik távolságtartónak, sőt lenyűgöző közvetlenséggel és természetességgel beszél pályájáról, a világhírű rendezőkkel és színész-óriásokkal való kapcsolatáról.
Ki is az igazi Claudia Cardinale?
A fiatalabb korosztály kedvéért essen szó CC tartalmas életének néhány fontos mozzanatáról:
Tuniszban született szicíliai apától és francia anyától, olaszul 18 éves koráig nem szólalt meg. 1957-ben egy megnyert szépségverseny eredményeként Olaszországba utazott, ahol felfigyeltek rá. A 60-as években számos, azóta is emlékezetes alkotással írta be a nevét a filmtörténetbe: így – többek között - a Fellini által rendezett 8 és1/2-ben Mastroianni partnereként, a Visconti nevével fémjelzett Párduc Angelica-jaként, a Sergio Leona Volt egyszer egy vadnyugat c. alkotásának női főszereplőjeként vonult be a filmtörténelembe, de nem felejtjük el Belmondo oldalán a tragikus halált halt Venus szerepében sem.
Az újságírók változatos kérdéseire adott válaszaiból kirajzolódik az igazi CC. Lássunk hozzá!
A Film Maratonra jövetele tisztelgés két életére nagy hatást gyakorló rendező előtt: az egyik Visconti, a másik Leone. A két rendező munkamódszere teljesen eltérő volt: míg Visconti komoly, felkészült módon rendezett, addig Leone maga volt a spontaneitás, még forgatókönyvet sem használt. Bár elmondása szerint 175 filmben játszott, e két rendezőt tekinti – a fantasztikusnak aposztrofált Fellini mellett – a legfontosabbnak.
Viscontival személyes barátságba keveredett, a szomszédságában lakott, így mindennaposak voltak közös ebédek. Még Londonba is együtt utaztak Marlene Dietrich filmjének bemutatójára.
Érdekességként – újságírói kérdésre – említette meg, hogy a Párduc és a Volt egyszer egy vadnyugat forgatása egy időben zajlott. Nemcsak a szerepek voltak különbözőek, hanem a hajviseletek is, így kéthetente festették át a haját szőkéről barnára vagy fordítva.
Nagyon élvezte a Párducban a számtalanszor elpróbált, gyönyörű, légies táncjelenetet Burt Lancasterrel, miközben észlelte, hogy Alain Delon féltékenyen nézte őt.
Egy szakmai titokra is fény derült, olyan szűkre volt szabva a ruhája, hogy derekát Delon két kézzel átfoghassa, hogy a ruha dereka véres lett. Mikor Visconti ezt megtudta, hüledezve kérdezte, hogy erről miért nem szólt, ő azt felelte, ez nem én voltam, hanem Angelica ( a szereplő neve), aki elviselte.
Legkedvesebb filmbeli férfi partnerei – 4-4 filmmel – Belmondo, Delon és Mastroianni voltak. Claudia Cardinale beavatott bennünket Belmondo egyik csínytevésébe. Egy szállodában Belmondo kérte, hogy mosolyával varázsolja el a szálloda igazgatóját, miközben ő kidobált néhány bútort az ablakon át.
Megtudtuk, hogy filmbeli szerepeit mindig a forgatókönyvek alapján vállalta el, csak ha tetszett, akkor lépett kapcsolatba a rendezővel. Ez alól feltehetőleg kivétel volt Leone, aki CC elmondása szerint nem használt forgatókönyvet.
A Brigitte Bardot-val való viszonyát érintve kijelentette, hogy szerette Bardot – „egy szőke egy barna ellen” – nem rivalizáltak. Már nevük is jól rímel egymásra, amiről BB így nyilatkozott: „Már tudom, kinek az a sorsa, hogy átvegye a helyemet. BB után CC jön, nem?”
Említést tett társadalmi szerepvállalásáról is: az Unesco nagyköveteként és az Amnesty International képviselőjeként kiáll az emberi szabadságjogokért, nők, gyermekek és a homoszexuálisok jogainak védelmezője. Az olasz film, mely fogalom volt még a hollywoodi rendezők körében is – elmondása szerint finanszírozási problémákkal néz szembe, ezért a fiatal rendezők segítését is célul tűzte ki.
Varázsának titka
Büszke arra, hogy még 80 évesen is aktívan dolgozik, és fiatalosan tartja, hogy a filmkészítéssel sok-sok életet élt és él meg. Claudia Cardinale plasztikai műtét ellenes. Természetes szépségének magyarázatul ide kívánkozik édesanyja mondása: „Mosolyogj, akkor nem látszanak a ráncaid!”
Mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy a felújított CC filmeket a Maratonon vagy utána nézze meg, és romantikázzon a Volt egyszer egy vadnyugat vagy a Párduc csodálatos képkockáin.
Búcsúzóul a Cartouche rövid, filmes összefoglalóját idézem ide: