A tehetség talán tünékeny. És lehet, hogy kevesen képesek mindvégig életben tartani. Csakhogy ami belőle születik, az meg időnként a lélek nagy nekirugaszkodásait szüli. Az egyént meghaladó, egyetemes, már-már önjáró jelenségeket.
Murakami Haruki
Nagy élményben volt részem a napokban, szinte véletlenül. Egy szokásosnak mondható, hétköznapi bosszankodás után egy napközben megnézett filmmel vigasztaltam magam: láttam a „Csillag születik” c. filmet.
Az amerikai romantikus filmek sokszor édeskés, suta happy end-del végződő, felejthető alkotások. De ez most koránt sincs így!
Van egy romantikus, szerelmes film listám olyan filmekkel, mint az „Ilyenek voltunk”, a „Távol Afrikától”, a „Hullámok hercege”, az „Angol beteg” és „ A hírek szerelmesei”, de most a „Csillag születik” igencsak felsorakozott a lieblingjeim közé. Ez elsősorban a két főszereplő hihetetlenül természetes játékának köszönhető. Bár ez a film 3. remake-je, a csupa világsztárokkal 1954.-ben és 1976.-ban forgatott változat után most az elsőfilmes rendező Bradley Cooper, és az énekes sztár, Lady Gaga szárnyaló, mindent elsöprő tehetségének lehetünk tanúi. Az 1976-ös változatban az akkor hatalmas sikerű country- énekes sztár, Kris Kristofferson, és a világsztár Barbra Streisand remeklése után nem volt kis feladat újszerűen visszaadni a nem túl bonyolult szerelmi történetet.
Bradley Cooper
Bradley Cooper teljesen hihetően, minden modorosság nélkül bújt bele a még híres, de már a lejtő közelébe került alkoholista-kábítószerfüggő rock sztár bőrébe. Alakításának emlékezetességét csak fokozza, hogy fantasztikusan énekel. Nyoma sincs annak, hogy felmerülhessen bennünk az „ahhoz képest, hogy színész, jól énekel” sztereotípia. Neves énekes sztárokat meghazudtolóan adja elő - hol egyedül, hol partnerével – a dalokat.
Profi módon, énektanárral készült a filmre, gitárjátékát Neil Young ihlette. A „Black Eyes” c. számot Cooper (!) írta a forgatás alatt. A film megnézése után sehol nincs már emlékünkben a „Másnaposok” trilógia főhőse, Cooper igazi, nagy formátumú drámai színész lett.
Ami azonban igazából felcsigázhatja érdeklődésünket, az Lady Gaga játéka.
Lady Gaga
Születési nevén Stefani Joanne Angelina Germanotta, a mindössze 32 éves, de a Wikipédia hosszú oldalakat szentel pályafutásának. Néhány érdekesség róla:
„4 évesen kezdett el zongorázni, 13 évesen írta első zongoradarabját, 14 évesen pedig már fellépésekre járt. 17 évesen bekerült azon 20 ember közé, akik felvételt nyertek a New York-i Egyetem Tisch School of the Arts nevű művészeti iskolájába, ahol zene szakra kezdett járni. Dalszövegírói képességeinek fejlesztése mellett remek esszéket és elemző dolgozatokat írt művészet, vallás, szociológia, és politológia témákban, de később mégis otthagyta az egyetemet.
Rob Fusari zenei producer, aki Gaga néhány korai dalának szövegírásánál segédkezett, Freddie Mercuryhoz hasonlította Stefani énekképességeit. Fusarihoz fűződik Stefani művésznevének megteremtése, amelynek alapja a Queen Radio Ga Ga című slágere volt
Egyébként a mai napig maga írja minden egyes számát – az első hangjegytől az utolsóig. Írt pár dalt Britney Spearsnek (Quicksand, Rock Me In) és a Pussycat Dollsnak (Elevator) is.
A Csillag születik filmzenei albumával Gaga saját rekordját döntötte meg, miután a női előadók között az évtizedben elsőként ötödjére is megszerezte a Billboard 200 albumlista első helyét. Elismerései között szerepel 12 Guinness-rekord, hat Grammy-díj, illetve ő kapta a Dalszerző Hírességek Csarnokának első Kortárs-Ikon díját. Divatikon életműdíjat kapott az Amerikai Divattervezők Tanácsától.”
Az énekesi és zeneszerzői tehetsége mellett extravaganciájáról elhíresült sztár itt önmagát adja, külsőségeiben visszafogottan, allűrmentesen eleveníti meg az istenáldotta tehetségű, eleinte önmagában bizonytalan fiatal énekesnőt.
A hanyatló- és felfelé ívelő karrierek tragikuma – a mindent elborító szerelem dacára – sorsszerű. Ezt a lefelé tartó pályára kerülő, idősödő rock sztár önpusztító alkohol- és kábítószerfüggése még elkerülhetetlenebbé teszi. Csodálatunkat a színészi játék mellett tovább fokozza a világsláger-gyanús dalok sora, melyet többnyire Gaga, - a Black Eyes-t -Cooper írta.
Amiről szintén szót kell még ejtenünk: a két főszereplő közötti kémia működése. Bradley Cooper a Nők Lapjában, Návai Anikónak adott interjúban pontosan megvilágítja ezt:
„… nagyon intelligens, nyitott ember, és fantasztikus hangja van. Ahányszor énekelt a forgatáson, a stábnak mindig leesett az álla. De nem is ez a legnagyobb erénye, hanem az, hogy hús-vér ember. Nagyon megszerettem. Hasonló a családi hátterünk, mind a ketten olasz családból származunk, a valódi neve Stefani Germanotta, én is csak Stefaninak hívom. Ő az a színésznő, akivel legjobban kijöttem az összes eddigi partnernőim közül.”
Örülhetünk hát, hogy az ugyancsak kiváló „Bohém rapszódia” mellett, ilyen emlékezetes filmmel zárhatjuk az év zenés filmjeinek sorát.
Kívánom, hogy az én Oscar díjasaim tényleg elnyerjék a méltán megérdemelt elismerést.
Bár a You Tube-on már fenn van a teljes film, érdemes moziban megnézni a szíven ütő hanghatások miatt. Én szinkronnal láttam, de mindenképpen megnézem eredeti hanggal is.
Íme a kedvcsináló trailer: