TáplálkozásNot Only For Sexagenarians

McDonald's - megbocsátok!

McDonald's - I forgive you!

2024-10-05 15:03:36


"A nagy siker két legfontosabb feltétele: először is, hogy megfelelő időben a megfelelő helyen legyél, másodszor pedig az, hogy tegyél is valamit"
Raymond Kroc

 

Nem szeretem a McDonald's-ot, és a többi gyors éttermet sem. Egészségtelen és lelketlen az étel: semmiféle szeretet, gondoskodás vagy kulináris ötlet nincs benne, nem beszélve az unalmas alapanyagokról. Kétségtelen előnye a gyorsaság és az, hogy a világon mindenütt azonos a minősége.
Sokan vannak viszont, mint az én unokáim is, akik úgy rajonganak érte, hogy családi ünnep, ha a Mekiben étkeznek. A Rolling Stones világhírű gitárosának egyszerű kis mondata: "I'm lovin' it" ( Szeretem!) jót tett a reklámnak. Az is szembeötlő, hogy az "M" betű két aranyhídja már messziről feltűnik a világon mindenhol. Sikerét bizonyítja, hogy a napokban találkoztam egy iskolában azzal, hogy a Mona Lisa-ról készítendő rajzfeladatot az egyik díjazott úgy készítette el, hogy Mona Lisa fején fülhallgatóval, kezében mobillal egy McDonald's-ban üldögél.
Kíváncsi vagyok, mi a Meki vonzereje. Ezért utánanéztem, hogyan jött létre az amerikai álmot megtestesítő franchise-birodalom. És miért éppen most keresgéltem lázasan utána?
Mert sokszor könny szökik a szemembe, amikor a Ronald McDonald ház reklámját látom a TV-ben. Ez igazán szép cselekedet, beteg gyerekek lelki egészségét szolgálni azzal, hogy súlyos betegségük gyógyulásához ott lakásukat is biztosítják.
Van egy film, 2016-ból, "Az alapító" , mely a McDonald"s birodalom kialakulásáról szól. Michael Keaton igen hitelesen varázsolja elénk a megszállott kitartással megáldott joghurtgép-ügynök viszontagságos, de sikeres életútját.
A siker rögös útja
A kiindulópont mesébe illő: a san-bernardino-i McDonald fivérek 8 darab turmixgépet rendeltek az amúgy nehezen boldoguló Ray Kroc ügynöktől. A darabszám felkeltette Kroc érdeklődését, és a nem közeli helyszínre utazott. A Mc Donalds fivérek fantasztikus éttermet működtettek: 30 mp alatt előállított hamburgeres szendvicset, melyben a húspogácsán túl kevés mustár és ketchup, két karika uborka és kevés hagyma volt, sült krumplival és Colaval szolgálták fel eldobható papír csomagolásban.
Olyan készítési és kiszolgálási technikát tanítottak be, mely szerint egy "burger-balett"  nélkülözött minden fölös mozdulatot.
Kroc azonnal meglátta az üzleti lehetőséget a zseniális gyorsétteremben és felajánlotta a fivéreknek, hogy építsenek ki  az ő segítségével franchise-rendszert az USA-ban parttól-partig. A fivérek a minőség ellenőrzés nehézségei miatt ellenezték a terjeszkedést, de végül ráálltak, hogy Kroc valósítsa meg az elképzeléseit a tulajdonjoguk fenntartása mellett.
Kroc annyira bízott magában, hogy házára jelzáloghitelt vett fel, és neki indult a megvalósításnak. 1954-ben - barátai beszervezésével  egyre több helyt nyílt meg, sikert sikerre halmozva.
De az igazi meggazdagodást az jelentette, amikor rájött arra, hogy a franchise-üzletek telkét is meg kell vásárolnia. A fivérek nem értettek egyet a forrófejű terjeszkedéssel, így Kroc sarokba szorította és kivásárolta őket.
A McDonald"s nemzetközi sikere később Kroc-ot igazolta. A kitartás és az elszántság - fő tulajdonságai Krocnak, amire mindig is büszke volt. Nem igazán érdekelték a szerződések, a morál, - csak a siker motiválta.
Ő az amerikai álom egyik megtestesítője: tanulatlanul, 52 évesen is lehet új üzletbe kezdeni, ha ambícióval, bátorsággal telve, kitartó, kemény munkával vág bele valaki.
Persze ne felejtsük el, 1954-t írtunk, amikor még óriási lehetőségek nyíltak a vállalkozó szelleműeknek!
Mi köze a McDonald"s-nak a Ronald McDonald házakhoz?
Egy fiatal philadelphiai gyermekonkológus 1974-ben javasolt egy házat a kórház közelében egy négy éve leukémiás gywrmek szüleinek, hogy a kezelések között pihenhessenek. A helyi McDonald's franchise partnerei is az ötlet mellé álltak és anyagi támogatásukkal megvásárolhatták a szülők az ingatlant, ahol az első Ronald McDonald ház létesült. (A Ronald a McDonald's gyerekeknek kitalált bohóc kabala figurája.)
Mára 659 helyszínen működik már ilyen lehetőség, többek között Magyarországon is. A budapesti és a miskolci házak eddig 14.000 családot szállásolta el otthonos körülmények között, térítésmentesen segítve a gyerekek felgyógyulását. A reklám a szülők állandó jelenlétét, ölelését a szeretet páncéljaként aposztrofálják.
A szép gesztus miatt mindent megbocsátok a McDonald's-nak és adományozni is fogok a Ronald McDonald Alapítványnak!


 


 

"The two most important conditions for great success are: first, being in the right place at the right time, and second, doing something about it."
Raymond Kroc

 

 I don't like McDonald's, and I don't like any other fast food restaurant. The food is unhealthy and soulless: there is no love, care or culinary idea in it, not to mention the boring ingredients. Its undoubted advantage is its speed and the fact that its quality is the same all over the world.
But there are many people, like my grandchildren, who love it so much that it is a family feast when they eat at the Mec. The Rolling Stones' world-famous guitarist's simple little phrase: "I'm lovin' it" was a good advertisement. It's also striking that the two golden bridges of the letter 'M' can be seen from miles around the world. As proof of its success, I recently saw in a school that one of the winners of the Mona Lisa competition had done a drawing of Mona Lisa sitting in a McDonald's with headphones on and a mobile phone in her hand.
I wonder what the appeal of Meki is. So I looked into how the franchise empire that embodies the American dream came to be. And why have I just been on a feverish search for it?
Because I often get tears in my eyes when I see a Ronald McDonald House advert on TV. It's a really nice thing to do, to serve the health of sick children by providing them with a place to stay with their parents while they recover from a serious illness.
There's a film from 2016, "The Founder" , about the unravelling of the McDonald's empire. Michael Keaton gives us a very authentic portrayal of the tough but successful life of a yoghurt machine salesman with obsessive perseverance.
The bumpy road to success
The starting point is a fairy tale: the McDonald brothers in San Bernardino order 8 blenders from the struggling agent Ray Kroc. The number of units piqued Kroc's interest, and he traveled to a location not far away. The Mc Donald brothers were running a fantastic restaurant: a hamburger sandwich produced in 30 seconds, with little mustard and ketchup beyond the meat patty, two cucumber pickles and a few onions, served with fries and Coke in disposable paper wrappers.
They taught a technique of preparation and serving that said a "burger ballet" was without any unnecessary movement.
Kroc immediately saw a business opportunity in the genius fast-food restaurant and offered the brothers the opportunity to build a franchise system with his help from coast to coast in the US. The brothers resisted expansion because of the difficulty of quality control, but eventually entitled Kroc to implement his ideas while retaining their ownership.
Kroc was so confident in himself that he took out a mortgage on his house and set about making it a reality. In 1954, with the recruitment of friends, he opened more and more places, success after success.
But the real riches came when he realised that he would have to buy the land for the franchises. The brothers didn't agree with the hotheaded expansion, so Kroc cornered and bought them out.
McDonald's international success later vindicated Kroc. Perseverance and determination - key traits Kroc has always prided himself on. He didn't really care about contracts or morale - he was motivated only by success.
He is the epitome of the American dream: you can start a new business at age 52 with no education, if you have ambition, courage, perseverance and hard work.
Let's not forget, this was 1954, when there were still huge opportunities for the entrepreneurial spirit!
What has McDonald's got to do with Ronald McDonald Houses?
In 1974, a young pediatric oncologist in Philadelphia proposed a house near the hospital to the parents of a  4 years child who had been diagnosed with leukemia , so they could rest between treatments. The local McDonald's franchise partners backed the idea, and with their financial support, the parents were able to purchase the property where the first Ronald McDonald House was built.
Nowadays, there are 659 locations, including in Magyaroroszág. In Budapest and Miskolc, 14,000 families have so far been accommodated in a home-like environment, helping children to recover free of charge. The advertisement portrays the constant presence and embrace of parents as a shield of love.
For this beautiful gesture, I forgive McDonald's everything and will donate to the Ronald McDonald Foundation!


 



 

 

DrKónya Judit


Sixties.hu