„A konfliktusok azon a szinten, ahol keletkeztek - megoldhatatlanok. (...) Az életed értelme éppen az, hogy több légy, és emelkedj egyre följebb és följebb a sötétebb tudati világodból. A konfliktus pedig erre ösztönöz - mert megoldani csak bölcsességgel, megértéssel és szeretettel lehet.”
Müller Péter
Nagyon sok kapcsolatot mérgez meg az, hogy bár adott esetben mind a ketten azonos nyelven, magyarul beszélnek, mégsem értik meg a másik mondandóját, félreértik azt. A meg- nem értés oda vezet, hogy az a személy, akihez a közlést címezzük, teljesen váratlan módon reagál, feldühödik vagy megsértődik.
Nagyon könyv foglalkozik konfliktuskezeléssel, számomra Vera .F. Birkenbihl, amerikai pszichológus és újságíró „Kommunikációs gyakorlatok” c. műve volt a legérthetőbb. A szerző egy igen jellemző, mindennapos példával érzékelteti, hogy bizonyos igen egyszerű kérdésekre adandó választ sem tudjuk „megjósolni”, ha nem ismerjük a feleket és a konkrét helyzetet. Sőt az a fél sem biztos, hogy megnyugszik az adott válasz kapcsán, aki jól ismeri a másik felet.
Az idézett példa: A férj és feleség moziba készül. Kicsit késésben vannak. A férj a zakóját veszi fel, a feleség ellenőrzi frizuráját a tükörben. A férj megkérdezi: „ Drágám, tudod-e hogy mennyi az idő?” Az asszony a következőképpen válaszolhat:
„ Te jó ég, hiszen öt perc múlva hat óra. Volnál szíves végre egy kicsit sietni? vagy
„ Micsoda? Már ennyi az idő és te még mindig piszmogsz?” vagy
„ Tudom, tudom. Mindig én vagyok az oka, ha valahonnan elkésünk!” vagy
„ Nyugi, nyugi! Nem baj, ha egy kicsit elkésünk. A reklámokra úgysem vagyok kíváncsi.” vagy
„ Miért okolsz rögtön engem? Hiszen még te sem készültél el!” vagy
„ Csak ne legyen akkora a szád! A múltkor is egy örökkévalóságig tartott, amíg végre megtaláltad a kocsi kulcsot!” vagy
„ Mit hánytorgatod már megint, hogy késében vagyok? Csak egyszer élhetném meg már az életben, hogy megmondanád, mit is akarsz! Hiszen látod, hogy sietek.”
Ezen válaszok egy részénél a férj reakciója lehet „De hiszen nem is tettem szemrehányást!”
A fenti példa kapcsán látható, hogy a két fél két malomban őröl, és heves vitába torkollhat ez az egyszerűnek látszó kérdés.
Azt kell tehát boncolgatnunk, mi az oka annak, hogy nem tudunk az adott helyzetben jól kommunikálni. A jó kommunikáció pedig tanulható, és nagyon fontos hozzá a figyelmes meghallgatás, és annak levetkőzése, hogy mindig a másik félben keressük a hibát, ha a kommunikáció sikertelen marad. A legelső feltétele a jó kommunikációnak, hogy ismerjük meg magunkat és becsüljük - szeressük is.
Tehát kezdjük az önismerettel és önbecsüléssel. Ezt a következő megjelenésben tesszük meg majd.