“Ítélőképességünk, jellemünk és akaratunk kulcsa az, hogy képesek legyünk elkalandozó figyelmünket újra és újra a megfelelő irányba terelni”
William James
Visszatérve a tökéletes most átérzésére alkalmas, gyönyörű Maldív - szigetekről, tényleg nehezemre esik nekem is mindennapos feladataimra összpontosítani, elmélyülten végezni azokat, figyelem, hogy kaptam-e üzenetet, sms-t, Facebook bejegyzést. A sok információ : teher,a csapongó figyelem kialakulásával jár.
És ez hogyne hatna a gyerekeinkre is, rányomva bélyegét arra, hogy ha tanulnia kell, örökösen megszakítja figyelmét, hol szomjas, hol a kutyát eteti meg. Bezzeg, ha a képernyő előtt ül, ott órákig képes egy helyben figyelni, hiszen minden pillanatban történik valami. A képernyőn azonnal választ kap, anélkül, hogy könyvben kellene utána néznie a kérdésnek. A képernyő azonnal jutalmaz, felsőbb szintre kerülhet egy játékban. A képernyőn mód van az azonnali javításra, ha elszúrtunk valamit, nem kell a hibáinkkal szembenéznünk.
Az olvasás ereje
Nicholas Carr: “A sekélyesek kora” c. művében így ír erről: “Az interneten belépünk egy olyan környezetbe, amely elősegíti a felületes olvasást, a sietős és megzavart gondolkodást, valamint a felszínes tanulást.” A nyomtatott szövegek olvasása elengedhetetlen ahhoz, hogy a gyerek koncentrációja, szövegértése fejlődjék.
5 módszer az olvasás megszerettetéséhez:
A figyelemzavar
A figyelemhiányos hiperaktivitás (ADHD) jellemzője a szakemberek szerint, hogy a képernyőre képesek összpontosítani, de pl. a tanulásra nem. Felmerül a kérdés, hogy azért tapad-e a gyerek a képernyőre, mert ADHD-s vagy a képernyőfüggőség miatt válik figyelemzavarossá? “A kutatók megállapították, hogy azoknak a gyerekeknek az esetében, akik több, mint napi 2 órát töltenek a képernyő előtt, az átlagon felüli figyelemzavar esélye másfél-kétszeresére nő.” A képernyő vonzotta figyelem más természetű, mint a köznapi figyelem koncentrálás. Itt a gyors ingerek, jutalmak vonzzák őket és a valóság túl unalmas és lassú számukra.
Tanácsok:
A multitasking hátránya
Több feladat egyidejű végzése - a kutatások szerint - rontja a munka minőségét. Gyermekkorban sem szabad megengedni, hogy pl. a házi feladat készítése közben TV-t vagy internetet nézzen a gyerek, mert az teljesítményromláshoz vezet.A multitasking megváltoztatja a tanulási folyamatot. A szerzőpáros hivatkozik olyan kutatásokra, melyek “bizonyítják, hogy agyunk más területeit használjuk tanulásra és információtárolásra a többfeladatos munkavégzés során.” Az elmélyült gondolkodás összpontosítást igényel. Emellett még egy negatív hatás is szóba kerül: a felületesség. Az agy a multitasking során csapong, egyre újabb információk után kutat. A gyerekeknél ez azzal jár, hogy csak a felületen mozognak, nehezen tudják elkülöníteni a lényegest a lényegtelentől, nem ásnak a dolgok mélyére.
Sokáig a Shiva Istennő-szerű, több mindennel való egyidejű foglalkozás volt a nyerő, de a kutatások bizonyítják, hogy “átlagosan 25 percbe kerül, hogy visszatérjünk az eredeti feladathoz annak megszakítása után.” Elgondolkodtató!
Hogyan ösztönözzük gyermekünket a precíz, koncentrált házi feladat készítésre?
8 módszert ajánlanak a szerzők:
Az elmélyült játék fotójával zárom soraimat: